Witaj.
Dzisiaj przyjrzymy się morale jednostek oraz transportowi jednostek pojazdami.
O morale jednostki mówimy w kontekście testów wyszkolenia wykonywanych za każdym razem gdy dana jednostka jest ostrzeliwana, bądź ma wykonać akcje specjalną, np. próba zniszczenia czołgu przez piechotę w walce wręcz.
Bazowa wartość wyszkolenia dla jednostek to 4, co oznacza, że aby zdać test wyszkolenia, należy rzucając kością K10 wyrzucić co najmniej 4.
Test wyszkolenia wykonywany jest gdy:
– jednostka została ostrzelana,
– na koniec tury w celu zebrania przygniecionej jednostki,
– w celu ostrzelania jednostki przeciwnika która nie jest najbliższa dla jednostki strzelającej bądź jednostki przygniecionej,
– piechota ma zaatakować czołg wręcz,
– gdy piechota ponosi stratę na skutek wycofania się z walki wręcz,
– gdy jednostkę atakuje lotnictwo,
– jednostka wprowadza jest z odwodu,
– pojazd znajdzie się w strefie kontroli piechoty,
– pojazd podejmuje ruch przez trudny teren,
– jeśli zgrupowanie gracza utraci jednostki na sumę co najmniej połowy puntów siły.
Za każdym razem gdy wystąpi jakakolwiek z powyższych sytuacji jednostka musi przejść test wyszkolenia. Należy jednak zaznaczyć, że na test może wpływać szereg modyfikatorów.
Najczęściej występującym modyfikatorem testu są poniesione straty, każda utracona z podstawki figurka to +1 do trudności testu.
Drugim najczęściej stosowanym modyfikatorem jest osłona w jakiej znajduje się jednostka zmodyfikowana o grupę broni strzelającego zgodnie z tabelą poniżej:
Strzelający | Brak osłony | Osłona lekka | Osłona ciężka |
Grupa I | 0 | -1 | -2 |
Grupa II | 1 | 0 | -1 |
Grupa III | 2 | 1 | 0 |
Skomplikowane ? Jeżeli jednostka znajduje się np. w lesie to jest w lekkiej osłonie, teraz, jeżeli ostrzelamy ją z karabinów drużyny piechoty to jest to broń I grupy, wydana niedawno niemiecka haubica leFH 18 jest bronią III grupy.
Zobaczmy to na przykładach.
Przykład I
Niemiecka drużyna piechoty znajdująca się w lesie jest ostrzeliwywana przez czołg Vickers z działkiem 47 mm (broń II grupy). Rzut na trafienie i dwie kości trafiają w cel i przerzucane są na zadanie obrażeń, trafia jedna. Z podstawki zdejmowana jest jedna figurka. Gracz niemiecki musi wykonać test wyszkolenia za każdą kostkę która trafiła w cel, rzucać będzie więc dwa razy. Do bazowej wartości wyszkolenia 4 należy dodać 1 za poniesioną stratę, broń II grupy strzelając do lekkiej osłony jaką jest las ma modyfikator 0, więc końcowo gracz niemiecki będzie musiał rzucić dwa razy co najmniej 5 aby zdać test. Jeżeli mu się to nie uda drużyna zostanie przygnieciona (o przygnieceniu w następnym artykule).
Przykład II
Czołg 7TP dostaje rozkaz „Ruch” i ma przejechać przez las, który dla lekkiego czołgu jest terenem trudnym. Czołg dojeżdża do lasu i gracz wykonuje test wyszkolenia, który w razie niepowodzenia będzie mógł powtórzyć. Pierwszy rzut „3” kończy się niepowodzeniem, czołg może wjechać do lasu na połowę długości. Gracz decyduje się powtórzyć rzut i tym razem rzucając „5” 7TP może kontynuować ruch. Gdyby i drugi rzut zakończyłby się niepowodzeniem pojazd ugrzązłby i musiałby być wyciągnięty ciągnikiem lub porzucony.
Przykład III
Czołg PzKpfw.III ma przed sobą dwie drużyny polskiej piechoty, jedną bliżej w pełni sił i drugą dalej która poniosła już 2 straty. Otrzymując rozkaz „Ognia” musi jako pierwszy cel wybrać bliższą drużynę gdyż stanowi ona bezpośrednie zagrożenie, ostrzał dalszej drużyny wymagałby zdania testu wyszkolenia o trudności „4”.
Zrozumieliśmy ? Jeśli nie, powoli wyjdzie przy grze pokazowej, w jednym z następnych artykułów.
Transport i jednostki transportowe.
Przed rozpoczęciem gry niektóre plutony mogą mieć dokupione pojazdy transportowe. Należy zaznaczyć, że pojazdy transportowe stanowią integralną część plutonu do którego zostały wykupione i mogę przewozić innych jednostek, a także aktywowane są razem z plutonem do którego zostały przypisane.
Wyładunek/rozładunek realizowany jest w ramach rozkazu ruchu i kosztuje 5 cm ruchu każdej jednostki (wyładowywanej/rozładowywanej oraz transportowej). Jednostka ładowana musi znajdować się w odległości do 5 cm od jednostki transportowej, natomiast wyładowywana musi stykać się co najmniej 1 rogiem podstawki po wyładunku z pojazdem ją transportującym. Oczywiście holować można tylko jedno działo.
Po załadunku możliwe jest kontynuowanie ruchu jednostki transportowej o odległość pomniejszoną o 5 cm za załadunek. Natomiast rozładunek kończy ruch jednostek, jeżeli jednak wykonywany był rozkaz „Natarcie”, rozładowana jednostka może otworzyć ogień do przeciwnika.
Przykład IV
Piechotę zmotoryzowaną (drużyna piechoty i samochód ciężarowy) aktywowano kart± wydaj±c jej rozkaz „RUCH” (2 moduły ruchu). Drużyna piechoty może przemieścić się o 15 cm, podchodzi 10 cm do ciężarówki. Następnie stykając się z samochodem, wydaje pozostałe 5 cm ruchu na załadunek. Ciężarówka ze swoich 20 cm ruchu w terenie otwartym traci 5 cm na załadunek piechoty. Za pozostałe 15 cm wjeżdża na drogę. W tym momencie następuje koniec pierwszego modułu ruchu. W ramach drugiego modułu, samochód ciężarowy z załadowaną piechot± przejeżdża po drodze 30 cm z dozwolonych 35 cm. Zachowane 5 cm traci na rozładunek piechoty, która ustawiana jest przy samochodzie stykając się z nim min. 1 rogiem podstawki. Drużyna piechoty w tym module kończy swój ruch na wyładunku.
Jeżeli strzelamy i zniszczymy pojazd transportujący jednostkę, efekt ostrzału zależy od kalibru jakim jednostka została zniszczona:
– broń o kalibrze poniżej 75 mm – jednostka transportowana zostaje przygnieciona i ustawiana jest obok zniszczonego transportu tak by co najmniej 1 rogiem podstawki stykała się z transportem.
– broń o kalibrze powyżej 75 mm – jednostka transportowana zostaje zniszczona.
Zniszczone nieopancerzone środki transportu usuwane są na końcu tury (wypalają się).
Tyle na dzisiaj, do następnego razu.
Grupy broni znalazłem w tabeli wartości osłon… Nie jest to intuicyjne. Dajcie odnośniki w instrukcji na, której stronie albo, w której tabeli szukać wspomnianych rzeczy.
Pozdrawiam
1. Gdzie znajdę podział na grupy stosowanych broni?
2. Dlaczego w tali kart pomocy nie ma kart wartości osłon?
3. Po co w instrukcji pisać o wartości wyszkolenia, że znajduje się w liście armii? Jaka lista armii? Jest w ogóle taki dokument? Wynosi 4 i kropka
W takim wydaniu jak obecne instrukcja jest mało czytelna czyt. niejasna i zmusza do ciągłego wertowania, porównywania itp.
Wiem, że pkt 2 i 3 nie zmienię ale dajcie chociaż znać, które jednostki, to która grupa broni.
Pozdrawiam