2

Wrzesień 1939 – część IV – morale i transport

Witaj.

 

Dzisiaj przyjrzymy się morale jednostek oraz transportowi jednostek pojazdami.

 

O morale jednostki mówimy w kontekście testów wyszkolenia wykonywanych za każdym razem gdy dana jednostka jest ostrzeliwana, bądź ma wykonać akcje specjalną, np. próba zniszczenia czołgu przez piechotę w walce wręcz.

 

Bazowa wartość wyszkolenia dla jednostek to 4, co oznacza, że aby zdać test wyszkolenia, należy rzucając kością K10 wyrzucić co najmniej 4.

 

Test wyszkolenia wykonywany jest gdy:

– jednostka została ostrzelana,

– na koniec tury w celu zebrania przygniecionej jednostki,

– w celu ostrzelania jednostki przeciwnika która nie jest najbliższa dla jednostki strzelającej bądź jednostki przygniecionej,

– piechota ma zaatakować czołg wręcz,

– gdy piechota ponosi stratę na skutek wycofania się z walki wręcz,

– gdy jednostkę atakuje lotnictwo,

– jednostka wprowadza jest z odwodu,

– pojazd znajdzie się w strefie kontroli piechoty,

– pojazd podejmuje ruch przez trudny teren,

– jeśli zgrupowanie gracza utraci jednostki na sumę co najmniej połowy puntów siły.

 

Za każdym razem gdy wystąpi jakakolwiek z powyższych sytuacji jednostka musi przejść test wyszkolenia. Należy jednak zaznaczyć, że na test może wpływać szereg modyfikatorów.

Najczęściej występującym modyfikatorem testu są poniesione straty, każda utracona z podstawki figurka to +1 do trudności testu.

Drugim najczęściej stosowanym modyfikatorem jest osłona w jakiej znajduje się jednostka zmodyfikowana o grupę broni strzelającego zgodnie z tabelą poniżej:

 

Strzelający Brak osłony Osłona lekka Osłona ciężka
Grupa I 0 -1 -2
Grupa II 1 0 -1
Grupa III 2 1 0

 

 

Skomplikowane ? Jeżeli jednostka znajduje się np. w lesie to jest w lekkiej osłonie, teraz, jeżeli ostrzelamy ją z karabinów drużyny piechoty to jest to broń I grupy, wydana niedawno niemiecka haubica leFH 18 jest bronią III grupy.

 

Zobaczmy to na przykładach.

 

Przykład I

 

Niemiecka drużyna piechoty znajdująca się w lesie jest ostrzeliwywana przez czołg Vickers z działkiem 47 mm (broń II grupy). Rzut na trafienie i dwie kości trafiają w cel i przerzucane są na zadanie obrażeń, trafia jedna. Z podstawki zdejmowana jest jedna figurka. Gracz niemiecki musi wykonać test wyszkolenia za każdą kostkę która trafiła w cel, rzucać będzie więc dwa razy. Do bazowej wartości wyszkolenia 4 należy dodać 1 za poniesioną stratę, broń II grupy strzelając do lekkiej osłony jaką jest las ma modyfikator 0, więc końcowo gracz niemiecki będzie musiał rzucić dwa razy co najmniej 5 aby zdać test. Jeżeli mu się to nie uda drużyna zostanie przygnieciona (o przygnieceniu w następnym artykule).

 

Zdjęcie 1

 

Przykład II

 

Czołg 7TP dostaje rozkaz „Ruch” i ma przejechać przez las, który dla lekkiego czołgu jest terenem trudnym. Czołg dojeżdża do lasu i gracz wykonuje test wyszkolenia, który w razie niepowodzenia będzie mógł powtórzyć. Pierwszy rzut „3” kończy się niepowodzeniem, czołg może wjechać do lasu na połowę długości. Gracz decyduje się powtórzyć rzut i tym razem rzucając „5” 7TP może kontynuować ruch. Gdyby i drugi rzut zakończyłby się niepowodzeniem pojazd ugrzązłby i musiałby być wyciągnięty ciągnikiem lub porzucony.

 

Zdjęcie 2

 

Przykład III

 

Czołg PzKpfw.III ma przed sobą dwie drużyny polskiej piechoty, jedną bliżej w pełni sił i drugą dalej która poniosła już 2 straty. Otrzymując rozkaz „Ognia” musi jako pierwszy cel wybrać bliższą drużynę gdyż stanowi ona bezpośrednie zagrożenie, ostrzał dalszej drużyny wymagałby zdania testu wyszkolenia o trudności „4”.

 

Zdjęcie 3A

Zdjęcie 3B

 

Zrozumieliśmy ? Jeśli nie, powoli wyjdzie przy grze pokazowej, w jednym z następnych artykułów.

 

Transport i jednostki transportowe.

 

Przed rozpoczęciem gry niektóre plutony mogą mieć dokupione pojazdy transportowe. Należy zaznaczyć, że pojazdy transportowe stanowią integralną część plutonu do którego zostały wykupione i mogę przewozić innych jednostek, a także aktywowane są razem z plutonem do którego zostały przypisane.

Wyładunek/rozładunek realizowany jest w ramach rozkazu ruchu i kosztuje 5 cm ruchu każdej jednostki (wyładowywanej/rozładowywanej oraz transportowej). Jednostka ładowana musi znajdować się w odległości do 5 cm od jednostki transportowej, natomiast wyładowywana musi stykać się co najmniej 1 rogiem podstawki po wyładunku z pojazdem ją transportującym. Oczywiście holować można tylko jedno działo.

Po załadunku możliwe jest kontynuowanie ruchu jednostki transportowej o odległość pomniejszoną o 5 cm za załadunek. Natomiast rozładunek kończy ruch jednostek, jeżeli jednak wykonywany był rozkaz „Natarcie”, rozładowana jednostka może otworzyć ogień do przeciwnika.

 

Przykład IV

Piechotę zmotoryzowaną (drużyna piechoty i samochód ciężarowy) aktywowano kart± wydaj±c jej rozkaz „RUCH” (2 moduły ruchu). Drużyna piechoty może przemieścić się o 15 cm, podchodzi 10 cm do ciężarówki. Następnie stykając się z samochodem, wydaje pozostałe 5 cm ruchu na załadunek. Ciężarówka ze swoich 20 cm ruchu w terenie otwartym traci 5 cm na załadunek piechoty. Za pozostałe 15 cm wjeżdża na drogę. W tym momencie następuje koniec pierwszego modułu ruchu. W ramach drugiego modułu, samochód ciężarowy z załadowaną piechot± przejeżdża po drodze 30 cm z dozwolonych 35 cm. Zachowane 5 cm traci na rozładunek piechoty, która ustawiana jest przy samochodzie stykając się z nim min. 1 rogiem podstawki. Drużyna piechoty w tym module kończy swój ruch na wyładunku.

Zdjęcie 4A

Zdjęcie 4B

Zdjęcie 4C

Zdjęcie 4D

Zdjęcie 4E

Zdjęcie 4F

Zdjęcie 4G

Jeżeli strzelamy i zniszczymy pojazd transportujący jednostkę, efekt ostrzału zależy od kalibru jakim jednostka została zniszczona:

– broń o kalibrze poniżej 75 mm – jednostka transportowana zostaje przygnieciona i ustawiana jest obok zniszczonego transportu tak by co najmniej 1 rogiem podstawki stykała się z transportem.

– broń o kalibrze powyżej 75 mm – jednostka transportowana zostaje zniszczona.

 

Zniszczone nieopancerzone środki transportu usuwane są na końcu tury (wypalają się).

 

Tyle na dzisiaj, do następnego razu.

 

 

Komentarze:

  • Przemysław Solich  mówi:

    Grupy broni znalazłem w tabeli wartości osłon… Nie jest to intuicyjne. Dajcie odnośniki w instrukcji na, której stronie albo, w której tabeli szukać wspomnianych rzeczy.

    Pozdrawiam

  • Przemysław Solich  mówi:

    1. Gdzie znajdę podział na grupy stosowanych broni?
    2. Dlaczego w tali kart pomocy nie ma kart wartości osłon?
    3. Po co w instrukcji pisać o wartości wyszkolenia, że znajduje się w liście armii? Jaka lista armii? Jest w ogóle taki dokument? Wynosi 4 i kropka

    W takim wydaniu jak obecne instrukcja jest mało czytelna czyt. niejasna i zmusza do ciągłego wertowania, porównywania itp.

    Wiem, że pkt 2 i 3 nie zmienię ale dajcie chociaż znać, które jednostki, to która grupa broni.

    Pozdrawiam

Napisz Komentarz

Możesz używać następujących tagów i atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>